شنبه، 8 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » شهری » احقاق حقوق شهروندان؛ اسم رمز شهرداری اصفهان برای قانون شکنی در گذر آقا نجفی  

احقاق حقوق شهروندان؛ اسم رمز شهرداری اصفهان برای قانون شکنی در گذر آقا نجفی  

کد خبر: 9628

رییس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای شهر اصفهان در اظهارنظری عجیب و غیرمنتظره خبر از بازشدن"قفل پروژه گذر آقا نجفی با همکاری کمیسیون ماده ۵ و اداره کل میراث فرهنگی داد". اظهارنظری که با توجه به تخلفات گسترده شهرداری اصفهان و سکوت میراث فرهنگی در طول سه دهه گذشته در روند اجرای این پروژه سبب ایجاد موج جدیدی از نگرانی در بین کارشناسان، فعالان و دوستداران میراث فرهنگی شده است.

رخدادشهر: سمیه قنبری_ پس از حدود سه دهه تخریب و آزادسازی‌های غیرقانونی توسط شهرداری اصفهان برای ایجاد خیابانی در حریم درجه یک میدان نقش جهان و در فاصله کمتر از 50 متری مسجد شیخ لطف الله در تاریخ 1399/6/10 شورای عالی شهرسازی و معماری با تصویب مصوبه ای ادامه تخریب در بافت واجد ارزش پشت میدان نقش جهان را ممنوع کرد.

در بند یک مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری اعلام شد "نظر به مخدوش شدن یکپارچگی و انسجام بافت فرهنگی تاریخی شهر اصفهان، بی توجهی به اثر جهانی میدان نقش جهان، عدم لزوم ایجاد پیاده راه با توجه به فاصله اندک با پیاده راه پیرامون میدان نقش جهان، اثرات تخریب بناها و رها سازی فضاهای به وجود آمده بر کیفیت خدمات و زندگی ساکنین و نارضایتی ایشان، با هرگونه تخریب و تملک بنا به منظور احداث و یا امتداد گذر موجود مخالفت گردید".

در بند 2 مصوبه "بر لزوم ساماندهی وضعیت موجود با حفظ کلیه پلاک‌های موجود در گذر پیشنهادی (بدنه خیابان حافظ، ساباط و پلاک‌های مجاور طبق نقشه پیوست مقرر گردید) تاکید شده است".


    

عرض غیرمتعارف و نزدیکی به مسجد شیخ لطف الله دلیل مناقشه  

با وجود مصوبه و الزام شهرداری و میراث فرهنگی به رعایت مفاد آن در جهت حفظ بافت تاریخی اصفهان، اما شواهد بیانگر آن است شهرداری اصفهان مصر بر ادامه مسیر و ایجاد خیابان آقا نجفی در حریم جهانی میدان نقش جهان است.

موضوعی که هرچند رسول میرباقری، رییس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای شهر اصفهان آن را رد می‌کند، اما از ارایه توضیح کامل درباره قفل باز شده گذر آقا نجفی با همکاری میراث فرهنگی، کمیسیون ماده 5 و شهرداری اصفهان شانه خالی می‌کند در توضیح منظورش از گفتن "قفل باز شده گذر آقا نجفی" در پاسخ به رخدادشهر می‌گوید: از ابتدا عرض غیرمتعارفی برای گذر پیشنهاد شد که سبب ایجاد شکاف در بافت تاریخی می‌شد. عرض غیر متعارف و نزدیکی زیاد به مسجد شیخ لطف الله که می‌توانست در بلند مدت سبب آسیب جدی به این بنا شود؛ باعث شد تا برای حفظ میدان نقش جهان به عنوان زیباترین میدان جهان اقدام شود. 

افراط شهرداری اصفهان در آزادسازی

میرباقری با تاکید بر افراط در آزادسازی‌های انجام شده از سوی شهرداری برای اجرای این پروژه می‌گوید: افراط در آزادسازی‌ها سبب شد تا دوستداران و فعالان میراث فرهنگی به جد به موضوع ورود کنند و پرونده در تهران بررسی و در نهایت دستور توقف برای آن صادر شود و پس از انجام برخی اصلاحات کار ادامه پیدا کرد.

میرباقری با اشاره به ویران‌های باقی مانده به دلیل افراط شهرداری در تخریب بعضاً غیرقانونی تعدادی از خانه‌های شهروندان اصفهانی در بافت تاریخی پشت میدان نقش جهان ادامه داد: این سال‌ها با ویرانه‌های در این محدوده روبه بودیم. در واقع مدیریت شهری هم نگران میراث فرهنگی و هم نگران حقوق شهروندان است. در ایام نوروز و تابستان تعداد زیادی از افراد با استفاده از اپلیکشین های موجود به نزدیک‌ترین محل برای توقف در اطراف میدان می‌آمدند و با مشاهده فضای موجود حرف‌های زده می‌شد که شایسته اصفهان نبود.

همزمان با آغاز دور جدید مدیریت شهری چندین بازدید از محل انجام و فشار آورده شد تا ساماندهی محدوده با سرعت بیشتری انجام شود و تا حدود یک ماه آینده  با پایان کار کف سازی و بندسازی طرح به بهره برداری می‌رسد.

 

ساخت خیابان هدف شهرداری نیست، اما نتیجه مطلوب موردنظر است

رییس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای شهر اصفهان در پاسخ به این پرسش که آیا شهرداری همچنان به دنبال امتداد مسیر گذر و تخریب پلاک‌های موجود در خیابان حافظ برای ایجاد دسترسی و استفاده از پارکینگ‌های مجتمع تجاری و حوزه علمیه بر خلاف مصوبه شورای عالی شهرساز و معاری است؟ اظهار داشت: مدیریت شهری به دنبال بازکردن مسیر نیست ولی در نهایت آن چیزی که مطلوب است باید مورد توجه قرار بگیرد. اگر فردا اینجا تبدیل به خلوتگاه و سبب بروز آسیب‌های اجتماعی شود چه کسی پاسخگو است. ما برخی مواقع به موضوعات صفر و صدی نگاه می‌کنیم و سبب می‌شود تا مردم ضرر کنند. 

پس تایید می‌کنید که شهرداری با این استدلال که در حق مردم ظلم شده است به دنبال تخریب درباره در بافت و ایجاد خیابان برای مجتمع تجاری شیخ لطف الله و حوزه علمیه است؟ ادامه مسیر گذر و تخریب بدنه حافظ تاکنون مطرح نبوده است. اما هر چیزی احتمال دارد در آینده اتفاق بیفتد چه ما باشیم چه نباشیم.

میرباقری در پاسخ به این پرسش که به عنوان نماینده مردم در شورای شهر برای باز گرداندن حق شهروندانی که با نقشه جعلی خانه‌های آنها تملک و تخریب شد. اتفاقی که اکنون شما از آن به عنوان افراط در آزادسازی یاد می‌کنید؛ چه اقداماتی شده است، می‌گوید: مرور گذشته در این پرونده موضوعیت ندارد. نگاه ما به آینده است. نگاه به آینده می‌گوید باید در این بافت حیات و زندگی ایجاد کرد. اگر حیات به این منطقه بازنگردد، موفق نیستیم. 

 

ادامه میسر گذر و تخریب بدنه  خیابان حافظ تخطی از مصوبه شورای عالی است 

 محمد مهدی کلانتری پژوهشگر دکتری مرمت بناها و بافتهای تاریخی و دبیر پویش #نه_به_گذرآقانجفی  در گفت و گو با رخدادشهر می‌گوید :با اینکه مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری مورخ 16 مهر 1399 صراحتاً ایجاد گذر و تخریب بدنه حافظ و بازگشایی مسیر را ممنوع اعلام کرده است و در نامه‌های مورخ 19 اسفند 1399 و 4 تیر 1401 مجدداً بر آن تاکید کرده است، اما مدیریت شهری اصفهان همچنان به دنبال بازگشایی بدنه حافظ است. این اصرار به خاطر وجود دو پروژه بزرگ مقیاس در دو سوی مسیر تخریب شده است که مسیر ورود به پارکینگ‌های این دو پروژه در داخل مسیری که هنوز بازگشائی نشده و در مصوبه احداث آن لغو شده، تعریف شده است. یکی حوزه علمیه و دیگری مجتمع تجاری شیخ لطف الله که متعلق به شرکت توسعه مسکن و منصوب به برخی مدیران شهری پیشین نظیر عبدالحسین سیف اللهی و اعضای شورای شهر فعلی نظیر عباس حاج رسولی‌ها است. 

 

کلانتری در ادامه می‌گوید: فشارهای این دو نهاد برای بازگشایی بدنه حافظ جهت تغذیه پارکینگ‌های این دو پروژه، کار را به جائی رسانده که کمیسیون ماده 5 استان اصفهان که زیر مجموعه شورایعالی شهرسازی و معماری می‌شود، برخلاف مصوبه شورایعالی که بالاترین نهاد تصمیم گیری در پروژه‌های معماری و شهرسازی است، ظاهراً در مصوبه ای مخفی و پنهانی، تخریب بدنه حافظ را مجاز دانسته است. از صحبت‌های مطرح شده توسط رسول میرباقری رییس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر اصفهان و محمدعلی ایزدخواستی رییس سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان، چنین استنباط می‌شود که مدیریت شهری قصد دارد در یک ماه آینده با تخریب بدنه حافظ، گذر آقا نجفی را افتتاح کند و در این اقدام تنها چیزی که مهم نیست قانون و مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری است.

به گفته کلانتری تخریب بدنه حافظ شرایط را برای احداث خیابان و اتصال آن به گذر بیت الحسین تسهیل کرده و هیچ بعید نیست که تا سالهای آینده با همین روش‌های پنهانی و بلند مدت، به یکباره کل مسیر تحت عنوان خیابان آقانورالله نجفی افتتاح شده و زیر بار ترافیکی برود.


 

کلانتری معتقد است: تخریب بافت تاریخی ارزشمند شرق میدان نقش جهان، احداث خیابان در حریم درجه یک مجموعه ثبت جهانی میدان نقش جهان، عبور خیابان از 50 متری مسجد شیخ لطف الله و ایجاد بدنه‌های تجاری کوچک و بزرگ مقیاس در مسیر این خیابان، همگی از تبعات احداث این مسیر غیر قانونی و اقدام ضدفرهنگی غیر ضروری است و مدیریت شهری در این دوره هم برخلاف شعارهای داده شده و ادعاهای زود گذر نشان می‌دهد که هیچ احترامی برای ارزش‌های تاریخی این شهر و پیگیری‌های چندساله دلسوزان میراث فرهنگی و فراتر از همه برای قانون و مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری قائل نیست.

 

انتهای پیام/

دسته بندی: شهری
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید